אילו היה בדורו של אברהם | הרב עזריאל יונה

נח איש צדיק תמים היה בדורותיו [בראשית ו].

יש מרבותינו דורשים אותו לשבח כל שכן שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר, ויש שדורשים אותו לגנאי לפי דורו היה צדיק ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום [רש"י].

לכאורה יפלא הלא הא מיהת שבגופא דעובדא שניהם אמת, כי אמנם כך היה שבדורותיו של נח היה האחד בדורו ואילו כלפי דורו של אברהם לא היה נחשב כל-כך.

ומדוע איפוא יש דורשים לגנאי?

על כרחך שיטה יש בדבר לאמור: אם נכון הדבר שאלו חי נח בדורו של אברהם היה נתבע על כך שאינו 'אברהם' זה מחייב, שגם אם חי הוא בדורו של נח גם אז יתבע מדוע אינו 'אברהם'.

משום שאם אך שייך ויתכן הדבר להיות אברהם תבוע יתבע על כך גם כשהוא 'נח', מסביר בעל ה'ברכת מרדכי'.

אולי ניתן להוסיף כי סיבת הדבר שלא הגיע נח אלא ליחיד בדורו שלו ולא להיות יחיד בדורו של אברהם היא משום ש'הנורמה' ירדה, התגמדה.

כשאברהם אבינו לא נראה מול העין התמעטה הרמה.

על נח היה לראות מול עיניו לא רק את השיא של דורו, אלא את שיא דורו של אברהם.

צדקו השנים כי אמנם יש לשבח את נח על השיא שהגיע אליו וזו באמת גדלות עצומה.

אך כמו כן יש לגנותו מדוע לא שיווה מול עיניו את אברהם אבינו.

העצה היא איפוא לקבוע את השאיפה גבוה ככל האפשר.

כל אלו המגביהים את שאיפתם זוכים להגיע לא רק לגבהות של עצמם, הם זוכים בהסתכלותם כלפי מעלה לצעוד בעקבות אנשי הפסגות.

המשימה היא איפוא להפוך את דורו של נח לדורו של אברהם.

בעניין זה ראוי להביא את מה שהזכרנו פעם.

במדרש מסופר כי פניו של משה רבינו היו כפני חמה ופניו של יהושע כפני לבנה. זקנים שבאותו דור היו בוכים, על שניטלו מהם פניו של משה רבינו שהיו כפני חמה.

ומעיר הרב: וכי פניו של יהושע שהם כפני לבנה אינם מספיקים? וכי מילי זוטרתא היא? על מי עוד נאמר שהיו פניו כפני לבנה? מדוע בכו הזקנים?

משיב הרב: כי מכאן אנו למדים את כוחה של שאיפה. נכון פני לבנה של יהושע הם דבר גדול ומיוחד, אבל הזקנים שהכירו את פני החמה של משה רבינו שאפו לזה, וכשזה ניטל מהם – בכו.

 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו