בעד נזיד עדשים... | אבי קלנר

"ויאמר עשו הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכורה"

מובא בגמרא במסכת "ברכות" דף ה': לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע שנאמר "רגזו ואל תחטאו". נצחו מוטב, ואם לא יעסוק בתורה שנאמר: "אמרו בלבבכם על משכבכם" אם נצחו מוטב, ואם לאו יקרא קריאת שמע שנאמר על משכבכם. אם נצחו מוטב ואם לאו יזכיר לו יום המיתה שנאמר "ודומו סלה".

לכאורה עולה השאלה בפרשתנו כיצד עלה בדעתו של יעקב להציע לעשו שימכור את בכורתו תמורת נזיד עדשים הרי אין כלל דמיון והשוואה בין ערכם של שני הדברים? ויותר יש להתפלא על עשו שמקבל את ההצעה בקלות ללא מחשבה ומוכר את הבכורה, ועוד עשו מוסיף כנימוק למכירה את הסיבה "הנה אנכי הולך למות", הרי מובא בגמרא שהסגולה החזקה ביותר להלחם ביצר הרע, היא להזכיר לעצמו את יום המוות ומיד עוצמת התאוות פוחתת לאור המחשבה "היום אני כאן ומחר אני בעולם האמת", וא"כ לא כדאי לחטוא בעבור הנאה אסורה של רגע בחיים.

א"כ מדוע עשו הופך את היוצרות ומשתמש בזיכרון של יום המוות לחיזוק תאוותו ולביטול ערך הבכורה?

והנה מצאנו בדברי הנביא ישעיה בפרק כ"ב "ויקרא ה' אלוקים צבאות ביום ההוא, לבכי ולמספד ולקרחה ולחגור שק. והנה ששון ושמחה הרוג בקר ושחוט צאן, אכול בשר ושתות יין, אכול ושתה כי מחר נמות".

הרי ש"כי מחר נמות" שימש סיבה לאכילת בשר ושתיית יין!

הסבר הדברים שזיכרון יום המוות אינו תרופת פלא לביטול התאוות, אלא זיכרון לעורר את האדם לכך שיש קץ לימיו עלי אדמות. מי שרואה בעולם הזה בלבד את חייו ואינו חושב על עתידו בעולם הבא, כל מגמתו בעולם לחטוף עוד ועוד הנאות, לכן כשרואה שקיצו קרב מנסה להרוויח כמה שיותר הנאות ומסיים את חייו בחגיגה דשנה (זהו ההסבר לתופעה של הצעירים בזמני מלחמה וסכנה, לחוג את מסיבת "סוף העולם") ודווקא מי שיודע את ערך העולם הבא עולם הנצח, ורוצה בכל מאודו להתחזק בעבודת ה', ואמנם כשרוצה ללמוד תורה יצר הרע מפריע לו, הוא קורא קריאת שמע ומקבל עליו עול מלכות שמים ובכך מתגבר על יצרו, ואם עדין היצר הרע מפריע, יזכור את יום המוות ויגרש את היצר הרחק הרחק.

יעקב הכיר וידע את המתרחש במוחו וליבו של אחיו עשיו, את נפשו הבהמית תאוותיו וראייתו קצרת הטווח ולכן הציע את המכירה של נזיד עדשים תמורת הבכורה, ועשיו הסכים בחפץ לב לתמורה ולמכירה.


אחים יקרים!

הושע הנביא אומר "כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם". באותה דרך ישרה (מחשבת יום המוות) ה"צדיקים ילכו בם" וה"פושעים יכשלו בם".

הלוואי ונקבל מבט ארוך טווח לעבר עולם הנצח וכך לפני כל מעשה נשקלנו במאזנים ישרות ולא נתפתה אחר הנאה רגעית
 

חברותא

פרשת השבוע: משפטים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו