ארץ שכולה תורה | עלון בית דוד

ויהי בארבעים שנה, בעשתי עשר חדש באחד לחדש, דבר משה אל בני ישראל ככל אשר צוה ה' אתו אלהם: אחרי הכותו את סיחן מלך האמורי אשר יושב בחשבון, ואת עוג מלך הבשן אשר יושב בעשתרות באדרעי: בעבר הירדן בארץ מואב, הואיל משה באר את התורה הזאת לאמר: (דברים א, ד-ה)

 

פסוקים אלה מהווים הקדמה למשנה תורה, ומטרתם לתאר לנו היכן ובאיזה זמן נאמרו דברי הספר הזה. הפסוק "אחרי הכותו" יוצר כאן, לכאורה, הפסקה שלא מן הענין. מדוע חשוב להדגיש שהדברים נאמרו לאחר מלחמת סיחון ועוג ?

 

ספר דברים הוא "משנה תורה", ובו חזר משה רבנו על מצוות התורה, בשימת דגש על יישומן בארץ. התורה בקשה להקדים ולבאר לנו את השקפתה על ארץ ישראל: לשם מה ניתן ארץ ישראל לעם ישראל, איזה תפקיד נועד לארץ זו ומהו סדר העדיפויות בהקצאת משאביה.

 

לאחר הנצחון על סיחון ועוג, באו בני גד ובני ראובן אל משה רבנו והציעו לקבל את ארצות עבר הירדן, מאחר שיש להם מקנה רב, וארץ זו מוכשרת כארץ מרעה הצאן. בתחילה דחה אותם משה בשתי ידיים, ולא רצה לשמוע על כך. למי היתה עבר הירדן מיועדת, לפי דעתו של משה רבנו? לדעת הרמב"ן חשב משה אז להניח את עבר הירדן כמות שהיא, ולא להכלילה כלל בחלוקת הארץ. כל השבטים יתיישבו בארץ ישראל עצמה, ואילו ארץ סיחון ועוג תישאר שממה.

 

האם לשם כך היה צורך במלחמה הגדולה עם סיחון ועוג, האם הנסים הגדולים והעצומים שאירעו במלחמה זו היו לריק, לפי דעתו? בשביל מה היה צורך שסיחון ועוג יכבשו חלק מארץ עמון ומואב, כמו שאמרו "עמון ומואב טיהרו בסיחון", אם בסופו של דבר לא תשמש ארץ זו לכלום?

 

האם לא צדקו בני גד ובני ראובן, כאשר טענו שבודאי ניתנה להם הארץ כדי לשמש לארץ מרעה?

 

משה רבנו ראה את ארץ ישראל באספקלריה אחרת. המטרה הראשונה והעיקרית של ארץ ישראל היא לשמש כתשתית רוחנית, כמקום שבו ניתן לגדול בתורה, כמקום שרק בו ניתן להגיע לדרגות רוחניות נעלות. "אוירא דארץ ישראל מחכים", אין זו מליצה, אין זה "בּונוּס" אלא לשם כך היא נוצרה ולשם כך קיבלנו אותה.

 

"אחרי הכותו את סיחון ... הואיל משה באר את התורה הזאת"...

 

משנה תורה שאנו מתחילים עתה לקרוא בה וללמוד אותה, נאמרה בערבות מואב, בעבר הירדן, לאחר שנתקדשה ארץ זו בקדושת ארץ ישראל. היתה זו כבר "תורת ארץ ישראל", תורה שנאמרה באוירא דארץ ישראל. לא ניתן לדמות תורה שנלמדת ונספגת כאן, לזו שנלמדת במקום אחר. חז"ל אמרו (כתובות עה.) "חד מינייהו [אחד מבני א"י] עדיף כתרי מינן [מעולה כשנים מבני בבל] ... חד מינן כי סליק להתם עדיף כתרי מינייהו [כאשר בן בבל עולה לא"י, הוא עולה על בני א"י בכפליים]. בני ישראל שזה עתה הגיעו לארץ ישראל, היו בבחינת "עדיף כתרי מינייהו", שהיא המעולה שבדרגות, ובבחינה זו קיבלו את המשנה תורה מפי משה רבנו.

 

לשם כך, ולשם כך בלבד, נכבשה ארץ סיחון ועוג. לא כדי שיפַתחו בה תעשיה של גידול צאן, ולא כדי שיבנו בה ערים, אלא כדי שיעמוד בה משה רבנו יחד עם בני ישראל וילמד אותם את משנה התורה. עם סיום התורה, יכול היה להסתיים גם תפקידה של עבר הירדן, היא יכולה להשאר שממה.

 

בני ראובן ובני גד היו זכאים לקבל אותה, ואכן קיבלו אותה, אך הם טעו בהערכת התפקיד שנועד לארץ זו. לא בכדי הם הקדימו את גדרות הצאן לערים לטפם, לא בכדי אירעה להם פליטת פה כזאת; השקפתם היתה פגומה, משום שראו את המימד הרוחני כגורם משני, ומתוך ראייה זו הגיעו למסקנה ש"הארץ אשר הכה ה' לפני עדת ישראל ארץ מקנה היא" . ארץ ישראל היא ארץ התורה, ותו לא.

 

על פי תחם סופר על התורה

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו