משל הנץ האכזר | אליעזר היון

בלהקת היונים חי לו נץ אחד בשכנות רבת שנים עד שהיה לאחד מהם. אלא שמנהג אכזרי ומסוכן היה לנץ זה. בכל פעם שאחד היונים או היונות היו מבקשים להתבודד והיו מתעופפים להם להנאתם היה מגיח הנץ משום מקום וטורף אותם לתיאבון. מאחר שהנץ היה נזהר לטרוף אותם במקומות נידחים הבחינו היונים רק לאחר זמן בתופעה החמורה. הם ידעו שהם לא יכולים להילחם עם הנץ החזק והחליטו לפתור את הבעייה בדרך מקורית. הם ניגשו אל הנץ והציעו לו להיות המלך שלהם. הם היו משוכנעים כי ברגע שהנץ יעמוד בראשם יהפך לבבו והוא ידאג להם תחת לרדוף אותם. 

אלא שעד מהרה התחוורה להם טעותם הקשה. כבר ביום הראשון הרעים עליהם המלך החדש בקולו: איך תעמדו למולי? איה מוראי ואיה כבודי? היונים המסכנות ניסו לגמגם משהו בתגובה אך הנץ כבר הסתער עליהם וטרף בהם בכל פינה. את כל הבוז שרחש להם עד עתה ביטא כעת בחימה שפוכה, ובאכזריות מרובה כמעט ולא הותיר מהם מאומה. הבינו היונים את טעותם ואמרו: אם עד עתה היה הנץ טורף בנו בסתר, באה המלוכה ונתנה לו כח שבחסותו הוא מרשה לעצמו להכות בנו בגלוי וללא בושה. 
 
והנמשל
ההיסטוריה מלאה בדמויות אכזריות שהרעו לאנושות ורדפו את החפים מפשע. טרוריסטים, רוצחים, פורעי חוק, שודדי דרכים ושודדי ים, התנכלו תמיד לאנשים הפגיעים והחלשים. עם זאת האכזריות הגדולה ביותר שגם גבתה חיים של מאות מיליונים הגיעה תמיד מאנשים שעמדו בשלטון. מלכים, קיסרים, מושלים וראשי מדינות ביצעו רצח עם במספרים שקשה להעלות על הדעת בחסות כח השררה שבידיהם כשהם מצדיקים אותה באידיאולוגיה כלשהיא. עם עבריינים שמבינים שהם מבצעים פשעים קל יותר להתמודד, שכן גם הם חשים בסתר ליבם כי הם פועלים שלא כשורה. כאשר הפשע נעשה בחסות השלטון הממוסד ההתמודדות קשה הרבה יותר.