איזהו חכם? איזהו גיבור? | אליעזר היון

בן זומא אומר, איזה הוא חכם? הלמד מכל אדם, שנאמר "מכל מלמדיי, השכלתי" (תהילים קיט,צט).  איזה הוא גיבור? הכובש את יצרו, שנאמר "טוב ארך אפיים, מגיבור" (משלי טז,לב).  איזה הוא עשיר? השמח בחלקו, שנאמר "יגיע כפיך, כי תאכל; אשריך, וטוב לך" (תהילים קכח,ב):  "אשריך", בעולם הזה; "וטוב לך", לעולם הבא.  איזה הוא מכובד? המכבד את הברייות, שנאמר "כי מכבדיי אכבד ובוזיי ייקלו" (שמואל א ב,ל).

בן זומא בא לנתץ מוסכמות. לערער אקסיומות
 
איזהו חכם? פון ניומן, אלברט איינשטין?

איזהו גיבור? מוחמד עלי? מייק טייסון?

איזהו עשיר? ביל גייטס? סטף וורטהיימר שלנו?

איזהו מכובד? נשיא המדינה, מזכ"ל האו"ם? אולי מלכת אנגליה הקשישה?

והתשובה היא כידוע, לא ולא. אלא איזהו גיבור? הכובש את יצרו וכו'. וזה מעלה כמובן שאלה אינסטינקטיבית:  האם להיות ביל גייטס אין זו עשירות? האם פון ניומן אינו אידיאל החכמה האנושית? ומי הוא הגיבור שהיה עולה לזירה עם מייק טייסון?

 

אופי חכם
 
מהר"ל כדרכו שופך בהירות פסיכו-פילוסופית על הענין. גיבור, אומר המהר"ל, אינו מי שנחון בשרירים חזקים. שכן גם אם הוא מנצח אחרים הרי אין גבורתו אלא גבורה פרופורציונלית. שכן גם אלוף האגרוף שהביס את מתחרהו בנוק אאוט קטלני, אין הדבר אומר כי הוא אדם חזק- ייתכן שהניצחון נובע מעובדת היות המתמודד שמולו אדם חלש. ובמלים אחרות את התואר גיבור העניק לו לא אחר מאשר... מתחרהו החלוש.

גם אדם המכובד על הבריות אין זה אומר כי הוא אדם מכובד ב"עצם", שכן כל כבודו אינו נובע מעצמיותו אלא מן הסביבה המכבדת אותו.

חכם שלמד חכמתו מאדם אחד בלבד, שוב אין חכמתו מוטמעת באופיו שכן כל חכמתו תלויה באותו אדם שממנו קיבל את החכמה, והתואר "חכם" מגיע אולי לאותו מורה אבל לא לא לתלמיד...

כך לגבי עושר. הכסף הרב של עשירי תבל אינו נמצא 'אצלם', הוא במקום חיצוני כלשהו, בחשבונות הבנק הרבים, במניות, מתחת למזרן... ניתן לומר כי חשבון הבנק שלהם 'עשיר' ומכוחו בלבד הם מתקרים עשירים אולם הם עצמם במהותם עניים ורשים.

האוניברסיטה בליידן

ליידן היא עיר הולנדית קטנה בת 120000 תושבים שנוסדה ככל הנראה במאה ה- 12.  בשנת 1574 הטילו הספרדים על העיר מצור ממושך (כשנה), שאיים על שלומה. המצור הוטל במסגרת מלחמת הכיבוש הספרדי של דרום הולנד. לבסוף, הצליחו תושבי העיר להניס את הספרדים. הניצחון הושג על ידי צבא של אנשי המקום, בראשות ויליאם מאורנג'- נסיך הולנדי שהפך למלך אנגליה ואירלנד. הכח פרץ את תעלות העיר וגרם להצפת כח האויב שהצר על העיר. עד היום חוגגים מדי שנה ב-3 באוקטובר את הניצחון, בפסטיבל מרהיב הנמשך יומיים.

המלך שחפץ היה לגמול לתושבים האמיצים על הקרבתם ביקש להעניק להם כסף וזהב ופטור ממסים. אולם התושבים בקשו דבר אחד בלבד: בנה לנו אוניברסיטה. הנסיך המופתע מילא את בקשתם ואוניברסיטה מפוארת הוקמה במקום. האוניברסיטה קיימת עד היום והיא ידועה בלימודי הרפואה והמשפטים שלה בעולם כולו. בנוסף קיים בה בית החולים האוניברסטאי המפורסם

 Image

ליידן. אחד מרחובותיה היפים של העיר ליידן האוניברסיטה שוכנת על שפת אחת התעלות.

בקשת החכמה

תושבי העיר ידעו כי חכמה אינה תכונה מולדת. חכמה היא דבר נרכש. היא צריכה לבא מתוך האדם שכן חכמה היא אופי- אופי חכם. הלומד מכל אדם מצהיר כי מבקש הוא חכמה וההוכחה לכך כי למד הוא מכל אדם, הגבור הכובש את יצרו מצהיר כי הגבורה נובעת מעצמיותו, שכן הצליח הוא לכבוש את יצרו שלו. גם העשיר השמח בחלקו שמתפשט מן החומריות ואינו מבקש דבר לעצמו הפך את עצמיותו לעשירה שכן לא חסר לה דבר. כנ"ל לגבי המכבד את הבריות, כיבוד הבריות מוכיח כי אדם זה הבין את מהותו של הכבוד 'השתלט' עליו ועושה בו שימוש מועיל כאשר הוא מחליט כיצד ומתי להשתמש בו.

 

מקורות

מהר"ל דרך החיים

ההיסטוריה של הולנד.

וויקיפדיה