הפוליטיקה ותחלואיה | אליעזר היון

פרק א משנה י:

שמעיה אומר אהב את המלאכה, ושנא את הרבנות

בקשתו של שמעיה: "שנא את הרבנות" מתפרשת כפשוטה במשמעותה הסמנטית של התקופה: "רבנות" = שררה. שנא את השררה, העדף חיי עבודה פשוטים תקינים וטהורים.

 


לרמב"ם לעומת זאת יש פרוש אחר. פרגמטי לגמרי.

 

בנזיר בוטו


הרמב"ם מצביע על כך כי כל אנשי השררה, פולטיקיאים במינוחים מודרניים הנם אנשים שחייהם אינם חיים. כאשר אדם שואף להגיע אל מנעמי השלטון, אל השררה, אל הכח והשליטה בזולת הוא לא לוקח בחשבון אלמנט בסיסי אחד: קנאתם ורדיפתם של האנשים סביבו.

אנשי החצר, פוליטיקאים צעירים או סתם עיתונאים עם רצון פרסום, מסוגלים על ידי פעולות הנובעות מתוך דחפים כבירים של קנאה, פרסום, וכח, להעמיד את הפוליטקאי שהגיע לפסגה באיום קיומי. הרצון של אותם אנשים מתועל לעתים לנתיבים של הצקות ומטרדים מילוליים בלבד, אולם לעתים הדרישות הביקורות והדחפים הופכים לאיום קיומי.


לאורך ההיסטוריה כולה אפשר לציין מלכים, קיסרים, מנהיגים ואנשי שלטון שנרצחו בדם קר בידי אנשים שהיו לפעמים קרובים אליהם ביותר כמו בני משפחה אב ובן וכו'. אין ספק שאילולי תאוות השלטון השאיפה לכח וניצוצות השררה לא היה עולה על דעת מי מהם לרצוח או לפגוע ברעהו. המקרה האחרון של בנזיר בוטו מנהיגת האופוזיציה בפקיסטאן ממחיש זאת בדרך מצמררת.


בנזיר בוטו היתה מנהיגה פאקיסטנית גולה שחיתה שנים רבות מחוץ למדינתה. לפני זמן קצר הגיע להסכם עם המנהיג הנוכחי של פאקיסטאן על חזרתה לארצה. ההסכם הזה מן הסתם לא מצא חן בעיני כמה אנשים [לא ברור עדיין מי], ואך דרכה כף רגלה של המנהיגה השבה נעשה ניסיון התנקשות בחייה שבעקבותיו נהרגו מאה חמשים אנשים. אותם מאה חמשים אנשים שמתו "לחנם" - שכן באותה התנקשות נצלה בוטו - [ונרצחה חדשים ספורים לאחר מכן], מתו כפונקציה ישירה של "שנא את הרבנות", בגלל כח השלטון השררה והדחפים ההרסניים שיוצר כח השלטון בבני האדם


1977 :   בגין לשלטון.
1983 :   אני לא יכול יותר...


אכן, הסכנה שעליה מצביע הרמב"ם אינה רק סכנה קיומית נוסח רציחות והתנקשויות. גם מצבו הנפשי של המנהיג עשוי להיות קשה לאין ערוך. האחריות הכבדה וכח ההכרעה שמוטל עליו, כאשר מנגד נמצאים האופוזיציונרים, העיתונאים, מערכת המשפט, ולמרבה האירוניה לפעמים גם האנשים המקורבים ביותר, המחפשים בכל דרך להרע לבקר להשמיץ למצא טעויות בכל פעולה, עלולים גם עצביו של האיש החזק ביותר להתערער.


בהקשר לכך אפשר להיזכר באחד ממנהיגיו הדגולים של העם היהודי בחמשים השנים האחרונות. מנחם בגין. בגין שהיה נערץ על העם וחתם על הסכם השלום ההיסטורי, נכנע ללחצים מבית ומחוץ שהופעלו עליו בעקבות מלחמת לבנון הראשונה ב1982 והתפטר מראשות הממשלה. בגין, ללא ספק יכל –אובייקטיבית- להמשיך להנהיג. הוא עמד בראש האצ"ל היה בכל מלחמות ישראל  והיה דמות דומיננטית בכל הצמתים החשובים בתולדות המדינה. אולם הלחץ, הביקורות והטרוף שהשתולל מסביבו, ערערו את בריאותו, דיכאו את נפשו, והוא הסתגר בביתו והודיע בפעם האחרונה: "אני לא יכול יותר".


Image

 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו