בין ההשקעה ב'אני', ל'ברכה בשם השם' | הרב עזריאל יונה

ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וממולדתך, ומבית אביך, אל הארך אשר אראך, ואעשך לגוי גדול, ואברכך, ואגדלה שמך, והיה ברכה [בראשית יב א].

אמר רשב"ל ואעשך לגוי גדול - זה שאומרים אלקי אברהם, ואברכך זה שאומרים אלקי יצחק, ואגדלה שמך זה שאומרים אלקי יעקב. יכול יהיו חותמין בכולן תלמוד לומר, והיה ברכה בך חותמין ואומרים מגן אברהם [בברכת שמונה עשרה] ואין חותמין בכולן [מדרש].

 

הפלא ופלא, מעיר הרב אזרחי בספרו 'ברכת מרדכי', אברהם אבינו עוזב בית עיר, ארץ, מולדת, תלוש ממקום קביעות, עראי ללא בית ללא מחוז חפץ, ודווקא הוא נעשה כל כולו ברכה, דווקא הוא נעשה מעיין של ברכות?

"בך חותמין ואין חותמין בכולן".

 

סמל הברכות, סמל השפע, סמל הכל-טוב מיהו? דווקא אברהם.

 

ואימתי? כשהוא כל כולו נווד, ללא בית, ללא עבר וללא ידיעת עתיד.

 

גם יצחק גם יעקב גם הם מתברכים ומתגדלים, אבל שמו של הקב"ה מתייחד דווקא על אברהם.

 

אימתי זה חל?

ב"לך לך"

 

הנה זה לא מכבר השקיעו כל האומות את כל ידיעתם, את כל מרצם את כל כשרונם, את כל מהותם כשמטרה אחת בפיהם – 'הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני כל הארץ'.

 

עמדו תהו ודאגו כל כך פן נפוץ על פני כל הארץ, עשו מגדל גבוה גבוה, ומה קרה? "ומשם הפיצם ה' על פני כל הארץ".

 

אברהם אבינו גם הוא "ויקרא בשם השם"

אלו רצו לעשות לעצמם 'שם', ונכחדו, אברהם לא רצה לעצמו מאומה - הכל להשם – 'ויקרא בשם השם' ונשאר לנצח נצחים.

אלו משנפוצו על פני כל הארץ, חיפש לו כל אחד, חיפשה כל אומה, מדרך לכף רגלה להסתדר להשתכן להשתקם.

 

ומה קרה?

אין להם זכר...

 

אברהם הולך מבלי לדעת לאן, עוזב מאחריו תרבויות הליכות אידיאות. מנותק מארץ ממולדת מבית אבא.

ומה קרה?

דוקא אז תוך כדי הארעיות במלא תקפה, 'ואברכך ואגדלה שמך', ולא עוד אלא 'בך חותמין'.

"והיה ברכה".

 

אלו דאגו במלא המרץ והכשרון לעצמם – ונכחדו.

 

אברהם, אין לו מאומה עם עצמו, כולו רוחניות, כולו אל בורא עולם. ומה עלתה לו?

"בך חותמין - והיה ברכה".

 

כי על כן נלמד היטב היטב, כי מי אשר כל מציאותו מובלעת בתוך אהבת השם, תורתו ויראתו, מי אשר כולו אברהם - מקבל אף את "וה' ברך את אברהם בכל" [בראשית כד א].

מי אשר כל כולו עצמו, כל כולו 'אני', סופו שאף הוא עצמו אינו נשאר חלילה.

 

חברותא

פרשת השבוע: כי תצא חודש אלול

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו