לשקר אין רגליים | הרב עזריאל יונה

שֶׁקֶר שָׂנֵאתִי וַאֲתַעֵבָה תּוֹרָתְךָ אָהָבְתִּי [תהילים קיט].

כאשר האדם מרמה ומשקר הניזוק המרכזי בסופו של יום הוא – הוא עצמו.

מפורסם המשל על אותו אדם שנגזר עליו מוות ברעב והוא הגיע למצב בו החל לאכול את בשרו. ובמילים אחרות, האוכל הגיע ממנו עצמו ובכך התקרב מותו. הסיפור הנחמד הבא, עשוי ללמד אותנו מה הוא כוחו של השקר ובעיקר כיצד פוגע השקר בסופו של יום בבן אדם עצמו, גם אם הוא לא תמיד רואה את התוצאות מיד כמו בסיפור.

גיבורי הסיפור הם שני חברים בשם גוסטב ויורי שהעסק המשותף שלהם הניב פירות יפים והכניס להם כסף רב מידי שנה.

איך זה עבד? העסק שלהם התבסס על רעיון גאוני, שכמו כל הדברים המבריקים היה למעשה פשוט מאד: הם הקימו תחנות דלק פרטיות ברחבי הארץ. מה זה אומר? אנשים רבים, בעלי רכבים יוקרתיים, וגם רגילים, לא אהבו להגיע אל תחנות הדלק הגדולות, ולהמתין בתור עם כל האנשים הפשוטים. הם רצו משאבת דלק צמודה לביתם.

גוסטב ויורי סיפקו להם את הלוקסוס הזה. ליד כל בית הם הקימו משאבה קטנה, ובעזרת רשת צינורות, כמו גם משאיות הטעונות בחביות גדולות היו מעבירים את הדלק לאותם משאבות פרטיות. האנשים היו משלמים מעט יותר על הדלק הפרטי שמגיע עד אליהם, אך זה השתלם להם מסתבר, וכך גם לגוסטב ויורי, שהרוויחו הון רב ממספר המנויים הגדל והולך.

חלפו מספר שנים, ובראשו של יורי החלו לחלוף מחשבות בלתי כשרות. הוא הרגיש שהוא מקדיש זמן רב לעסק, יותר משותפו גוסטב, זאת מלבד העובדה שאת הרעיון של הקמת רשת משאבות פרטיות הביא הוא. "גוסטב מתעשר על חשבוני, למרות שיכולתי להיות עצמאי כבר מזמן, ולגרוף את כל הרווחים לכיסי" חשב יורי, וההרהורים נקרו בראשו.

___

גוסטב היה בן של פועל עני, וההתעשרות המהירה בעקבות רעיון הפעלת המשאבות הפרטיות, העלו אצלו את התחושה כי הוא כנראה אדם מוצלח במיוחד. אבא שלי, סבא שלי, אחים שלי, ודודים שלי, נשארו במעגל העוני, ואילו אני הצלחתי לצאת ממנו, חשב לעצמו גוסטב, והבין כי הוא ניחן בכישורי מסחר גדולים.

הוא החליט למנף את ההצלחה בדרכים בלתי כשרות. אחת למספר ערבים, היה מגיע גוסטב למפעל בהיחבא, ממלא מספר חביות ענק בדלק, ונוסע למפעל קטן נוסף שהקים בלי ידיעתו של שותפו – יורי. שם היה מערבב את הדלק עם מים, ומכפיל למעשה את הכמות. את הדלק הזה היה מוכר באפן פרטי ללקוחות ששמחו לשלם בכסף שחור סכום נמוך בהרבה, מבלי שידעו שהדלק שבידיהם מורכב 50 אחוז ממים.

גוסטב לא ידע שהלקוחות 'התמימים' שלו לא משתמשים בדלק אותו מכר להם כדי להתניע את מכוניותיהם ואת משאיותיהם, אלא גם הם היו סוחרים אתו בדיוק בשיטה שלו. את הדלק היו מערבבים עם מים ובכך מכפילים את הכמות. כעת היה הדלק מורכב רק מ-25 אחוזים של בנזין אמיתי, ושלשת רבעי מים. את הנוזל היו מוכרים ללקוחות נוספים במחיר נמוך במיוחד מבלי שהם ידעו כי הם קונים דלק שמורכב ברובו ממים.

____ 

יורי לא הפסיק לחשוב על עבודתו שלא זוכה להכרה ראוייה לדעתו, והחליט לעשות מעשה. הוא החל לברר על שווקים פרטיים בהם נמכר דלק שלא בדרך רשמית ולאחר זמן לא רב גילה, כי קיימת קבוצה שמוכרת דלק במחיר אפסי. יורי קבע אתם פגישה, הסביר להם כי הוא מסוגל לספק להם דלק בכמויות, ואלו קבעו אתו כי מידי חודש יפרוק אצלם חמש חביות ענק, עליהם ישלמו לו מחיר נאה.

יורי חש שהוא עושה מעשה שאינו הגון, וקולות שונים התרוצצו בקרבו, אך לבסוף גבר עליו יצרו, והוא לחץ את ידם של עברייני הדלק. בחודשים הבאים, היה יורי מתגנב מידי חודש בשעת ליל מאוחרת למפעל, מטעין חמש חביות ענק מבלי שאיש יבחין בכך, ונוסע למפעל הקטן של הקבוצה ששילמה לו תמיד במזומן סכום נאה, שנכנס הישר לכיסו של יורי, מבלי שייאלץ להתחלק על כך עם גוסטב.

____

עסקיו של גוסטב ירדו פלאים. בחדשים האחרונים כמעט ולא הוזמן ממנו דלק, והאנשים אתם היה עובד הסבירו לו שהם כבר לא זקוקים לכמויות שהיה מביא להם בעבר. גוסטב ניסה לברר מה ארע, אך הטיפוסים המפוקפקים אתם עבד לא ששו לחלוק אתו את תכניותיהם.

גוסטב נאלץ לשכור חוקר פרטי שיברר מה ארע. החוקר דרש סכום גבוה, אך התוצאות שהשיג היו שוות את המחיר. מתברר, כך סיפר החוקר, כי האנשים שהיו עובדים אתך, מצאו ספק אחר, שמוכר להם כמות גדולה של דלק, במחיר נמוך יותר, ובאיכות הרבה יותר טובה. גוסטב הבין, כי תרגיל ערבוב הדלק במים התגלה, והאנשים מצאו ספק שמוכר להם דלק טהור.

אין בררה, הבין גוסטב. עליו להשיג גם כן את אותו דלק במחיר נמוך, או לנסות לנטרל את אותו סוחר חדש שמאיים על עסקיו. החוקר הפרטי נכנס שוב לפעולה, ולאחר בירורים רבים, מצא כתובת אליה ניתן לשלוח הודעות. גוסטב מיהר וקבע עם האיש האלמוני פגישה במטרה 'לרכוש' כמות ענק של חביות דלק במחיר מוזל. האלמוני מיהר להסכים, והשנים קבעו במפעל הקטן שגוסטב הקים מחוץ לעיר.

____ 

רוחו של יורי היתה טובה עליו. עסקיו מתרחבים וכעת קיבל הזמנה נוספת מגורם נוסף שביקש לקנות חביות דלק כאשר כל הכסף מגיע לכיסו בלבד, מבלי שגוסטב, העצל, יראה מכך פרוטה. שעת חצות שנקבעה לשעת המפגש הגיעה ויורי נסע במכוניתו לכתובת אותו נתן לו האלמוני. הוא הגיע למפעל שנראה נטוש, דפק שלש פעמים כמוסכם, והדלת נפתחה מבפנים.

גוסטב?!

יורי?!

מה אתה עושה פה?! שאלו שניהם במקביל, והתשובה הכתה בהם באחת. הבושה שאפפה את פניהם של שני הרמאים לא ניתנת לתיאור גם בידי אמן המילים הגדול ביותר.