ללמוד וללמד | הרב עזריאל יונה

פרק ד, משנה ה

רבי ישמעאל בנו אומר: הלומד על מנת ללמד – מספיקין בידו ללמוד וללמד.

והלומד על מנת לעשות – מספיקין בידו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות.

 

מן חלקה השני של המשנה מתבהרת תחילתה: הלומד על מנת לעשות, כלומר לא לימוד תיאורטי, אינטלקטואלי טהור, אלא לימוד לצורך השמה, מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.

 

מכאן שראשיתה של המשנה: הלומד על מנת ללמד, עוסקת במי שמתכוון ללמוד רק לצורך הוראה, ללמד אחרים, אולי לשם פרנסה, אולי כסוג של הנאה פדדוגית, ומכל מקום לא כדי 'לעשות'.

 

מדוע אם כן מגיע לו שכר עד ש'מספיקין בידו ללמוד וללמד'?

מסתבר אם כן, שהגמול אותו מציב רבי ישמעאל בתחילת המשנה אינו בהכרח גמול חיובי. להיפך, הוא סוג של עונש.

 

אדם המבקש ללמוד רק על מנת ללמד, יצליח בכך, ולא יגיע לעולם אל מעבר לכך. דומה הוא לאותם סטודנטים נצחיים לרפואה שלעולם לא יצליחו להיות רופאים, אלא יגיעו בשיאם לדקלום מושלם של החומר והעברתו לאחרים.

הפנמה, שלא לומר השמה של הטקסטים אותם שיננו, לא תעלה בידם. גם אם ירצו.

 

ולמה לא ניטלת ממנו גם היכולת 'ללמד', כלומר שיוותר רק 'לומד'? כ העולם לא מתנהל באופן חסר היגיון. מי שילמד כדי ללמד – ילמד בסופו של דבר. זוהי מהותה של הבחירה, ולפי תפיסת היהדות, האלוקים לא מתערב באינרציה הטבעית של העולם.

 

יחד עם זאת, כאשר אדם לומד על מנת לעשות, זוכה הוא לשכר מן השמים, והוא לא מצליח רק לעשות כפי שהוא ציפה. הוא גם מצליח ללמד, והוא גם מצליח לשמור – לשמר את כל אשר למד. באדם כזה מתגלות יכולות בלתי טבעיות, כמו אנשי אשכולות רבים המוכרים לכולנו, המצליחים לחלוש על תחומים רבים, באופן שלמתבונן מן הצד נראה הדבר כמעט לא טבעי.

 

לאדם כזה 'ניתנת דחיפה', עזרה מן השמים, שאולי נראית כטבעית והולמת את כישוריו, אך למעשה מדובר בסיוע אלוקי למי ששנה כדי ליישם באמת ובתמים את מה שלמד.

 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו