גופו מכובד על הבריות | הרב עזריאל יונה

פרק ד משנה ו

רב יוסי אומר, כל המכבד את התורה גופו מכובד על הבריות, וכל המחלל את התורה גופו מחולל על הבריות.

מי שמכבד את התורה, יזכה לכבוד כבר בעולם הזה – 'גופו מכובד על הבריות', ולהיפך המחלל את התורה, ינחל ביזיון, כך בפשטות נהוג לפרש את המשנה.

 

אלא שמילה אחת, החוזרת פעמיים בדברי המשנה – מציקה מאד: "'גופו".

מי שמכבד את התורה יהנה מכך ש... הגוף שלו יכובד? הגוף יכובד? כבוד מוענק בגין אישיות ייחודית, פועל נדיר, חזון מרשים, מי מכבד בכלל גוף? האם לכך מטיפה המשנה, לכיבוד גוף האדם, בעקבות כיבוד התורה?

כדי להבין את דבריו של רבי יוסי בן חלפתא, יש להתחקות אחר הימים, התקופה בה נאמרה הוראה זו.

 

רבי יוסי היה תנא בדור הרביעי לתנאים. באותן שנים שלטה רומי בישראל ואדריינוס הקיסר אסר על 'סמיכת חכמים' מתוך מחשבה כי ביטול הכשרת ומינוי חכמים חדשים בישראל תותיר את העם כצאן ללא רועה, וכך יהיה קל יותר להטמיעו בתרבות הרומית. למרות מאמציהם של הרומים הצליח רבי יוסי ביחד עם ארבעה חכמים נוספים להיסמך על ידי רבי יהודה בן בבא, כאשר רבי יהודה משלם על מעשה זה בחייו [ראה המעשה במלואו במסכת סנהדרין דף יד].

 

מה היתה התרבות הרומית? רומא, ממשיכתה האימפריאליסטית של יוון, לא נתנה מקום ל'תרבות הגוף' כמו אחותה הגדולה, אך חשיבותו של היופי הפיזי, החובה לעסוק בספורט, וההבנה כי 'גבר' מוכרח להיראות בנוי לתלפיות, איפיינה את גם את העם באיטליה. יופי צריך לזכור, הוא תוצר תרבותי שרירותי שמשתנה מחברה לחברה, ומתקופה לתקופה. וכאשר הרומאים השתלטו על יוון, הם אימצו גם את תרבות העם היווני ביחס ליופי.

 

זו הסיבה איפא, מדוע אצל הרומאי, טיפוח הגוף, חשיבותו, ויפיו היו אלמנטים מרכזיים בזהותו האישית והחברתית. רק שהתרבות הזו עשויה היתה, ושמא כבר חלחלה לרבים מבני ישראל. הצעיר הישראלי גילה לפתע כי למשנה חשיבות יגיע אם יפאר את גופו, יקדיש את חייו לספורט, ויטפח את מרכיביו הפיסיים.

 

רבי יוסי מזהה את המגמה המסוכנת הזו והוא אומר לשומעיו: אם תכבדו את התורה, גם גופכם, זה שאינו נראה כמו זה של האל היווני אפולו, או של הלוחם המיתולוגי אכילס יהיה מכובד. אדרבה, המראה של אדם שמצחו חרוש קמטים, ובריאותו הפיסית אינה בראש מעייניו – הוא זה שמזכה בכבוד. שכן בעולם מתוקן, גוף כביר, שרירי, סימטרי, גם זה הכולל 'ריבועים בבטן', אינו זה שזוכה לכבוד.

 

דמויות מופת, גם מן המאה האחרונה כמו הרב אברהם ישעיהו קרליץ – ה'חזון איש', או פרשנית התנ"ך נחמה ליבוביץ, לא זכו בגוף מרשים במיוחד, אך הערכה לה זכו, דווקא בשל הקדשת חייהם לרוח והעדר האכפתיות לגוף הטפל, לא נפלה, ואף גברה על הכבוד לו זכו שרירנים בעל מסוקס.

 

מעתה נקרא את המשנה כך:

המכבד את התורה, [אפילו] גופו [הופך להיות] מכובד על הבריות. 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו