תינוקות של בית רבן | אליעזר היון

 "אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה: אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן. אמר ליה רב פפא לאביי: דידי ודידך מאי [האם אין לימודינו חשוב גם כן]? אמר לו: אינו דומה הבל שיש בו חטא, להבל שאין בו חטא".

 
מימרתו של ריש לקיש המוכרת לרבים נראית תמיד כל כך הגיונית, מתקבלת, ומיושבת עם המח והלב. שכן מה יותר זך וטהור מלימודם של תינוקות של בית רבן שלא טעמו טעם חטא? מה יותר מקובל לפני המקום מאותו הבל קדוש של זאטוטים הלומדים ללא שום נגיעות, פניות, או שאר תאוות?
 
אלא שבעיון מעט מעמיק נדמה שאפשר לגלות כאן תמיהה גדולה. נאמר במשנה במסכת פאה כי 'תלמוד תורה כנגד כולם', כלומר אין ערוך למצוות תלמוד תורה שהיא החשובה מכל המצוות. והנה מצווה יקרה ומשמעותית זו לא שייכת כלל לתינוקות של בית רבן, שהרי פטורים הם כלל מן המצוות. בנוסף מקובל אצלנו הכלל ההלכתי ש'מצוות צריכות כוונה' כלומר על מקיים המצווה לכוון בשעת מעשה לצאת ידי חובת אותה מצווה, וכוונה זו שוב, לא שייכת בתינוקות שלא מודעים כלל למשמעות ענין ה'כוונה'. 
 
הגאון מוילנא מחדש שבתלמוד תורה יש שני מימדים, שני מוטיבים. האחד, הוא מצוות תלמוד תורה, ובזה ענינה הוא כשאר המצוות בהם מחוייבים בני האדם, אלא שעדיפה היא עליהם. והשני, עצם תלמוד תורה, כלומר הערך הסגולי שיש ללימוד התורה גם ללא כל מצווה או חובה נלווית.
 
כאשר קובע הנביא ירמיה ש- 'אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי' כלומר שאין לעולם ערך קיומי ללא לימוד התורה הוא מתכוון לחלק השני שהוזכר, כלומר לערכה הסגולי, והרוחני של התורה שעצם לימודה והגיתה די בהם כדי לשמור על העולם.
 
גם ריש לקיש שאומר שהבל פיהם של תינוקות מקיים את העולם יותר מכל האמוראים והתנאים, לא התכוון לערך החוקתי – מצוותי שבו עדיפה כנראה תורתם של התנאים והאמוראים לצורך הענין. ריש לקיש מתכוון לאותו ערך רוחני שמימי המחזיק את העולם, ולערך סגולי זה עדיף לימודם של אותם תינוקות שהוא טהור זך וצלול.
 
[על פי הספר 'משנת רבי אהרן']
 
 

חברותא

פרשת השבוע

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו